
Onze missie
Op de Stamperiusschool wordt ieder kind gezien in zijn ontwikkeling. Dat doen we door kwalitatief goed onderwijs aan te bieden waarin ieder kind zijn eigen leerproces doorloopt. We kijken naar de mogelijkheden binnen onze school en zijn flexibel in het aanpassen van de omstandigheden voor leerlingen. We proberen hierbij de verbinding tussen de vakken te zoeken. Dit allemaal onder leiding van een gepassioneerd, samenwerkend team.
Wij hechten veel veel waarde aan de samenwerking met ouders en kind. Ontwikkelingsgesprekken worden ook met ouder en kind samen gevoerd. Daarnaast zien wij de samenwerking met externe partners als essentieel onderdeel van onze school.
Denk groot, begin klein. Welkom op de Stamperiusschool!
Onze visie
In deze schoolplanperiode willen we de kwaliteit van ons onderwijsaanbod hoog houden. Daarom gaan we de verdieping en verbinding zoeken binnen het thematisch werken. We willen werken aan de doorlopende leerlijn hiervan. Door te reflecteren op onze doelen, het leren van en met elkaar, het bijstellen van onze koers en vertrouwen hebben in onszelf/jezelf, zijn we van mening dat we onze schoolontwikkeling naar een hoger niveau kunnen tillen.
Voor leerlingen zien wij dit niet anders: door jezelf te (leren) kennen, hulp te vragen of te aanvaarden en open te staan voor feedback en zelfreflectie kom je tot groei en ontwikkeling. Ook door het voeren van goede kindgesprekken, het aanleren van vaardigheden voor onze maatschappij en effectieve lessen rondom (online en offline) sociale omgang, willen we persoonsvorming en leergroei mogelijk maken.
We verwachten van leerkrachten dat zij didactisch kwalitatieve lessen bieden die gegeven worden vanuit leerlijnen en waarbij gekeken wordt naar de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling. We willen ons rekenonderwijs daarin verder uitdiepen.
Onze visie vraagt verantwoordelijkheid van iedereen die bij onze school betrokken is.
Onze visie op het jonge kind
Onder het jonge kind verstaan wij kinderen in de ontwikkelingsleeftijd van 2 t/m 7 jaar.
Elk onderzoek over kleuters bewijst het elke keer opnieuw: het jonge kind ontwikkelt zich het beste spelenderwijs. Het ontwikkelen van de kinderen stimuleren wij door de aanbodsdoelen van kleuterrevolutie (deze zijn op basis van de doelen van SLO opgesteld) te verweven in ons dagelijks aanbod in de hoeken en kringactiviteiten met de hele groep of met een kleine groep. Zo ontstaat er een kwalitatief rijke en uitdagende leeromgeving. Bij nieuwe onderwerpen wordt er ook gewerkt met de stappen vanuit EDI.
Die hoeken en activiteiten zijn thematisch ingericht. Het thema is onze rode draad en verbindt de echte wereld met de belevingswereld van de kleuter. Met het thema geven we de gymlessen, de hoeken, de kring activiteiten rondom lezen, taal, schrijven, muzikale vorming & rekenen allemaal vorm. Bij het vormgeven van de hoeken betrekken we ook de kinderen en geven we samen vorm aan de hoeken: wat hebben we allemaal nodig? Wat kunnen we zelf maken? Wie heeft er thuis iets? Zo krijgen de kinderen autonomie en worden de eerste stappen in verantwoordelijkheid gezet
De aanbodsdoelen worden geobserveerd en bijgehouden door de leerkrachten. Zo zorgen we ervoor dat de kinderen aanbod op het juiste ontwikkelingsniveau krijgen die passend is bij de zone van naaste ontwikkeling. Voor de vormgeving van de activiteiten kijken we kritisch naar verschillende methodes en gebruiken we wat bij ons als school en wat bij de kinderen als groep past. Zo is elk thema anders. Hierdoor ontstaat er afwisseling, uitdaging maar bovenal plezier. Dit plezier is aanstekelijk en motiverend en zorgt voor persoonlijke ontwikkeling bij kind en leerkracht.
Onze toekomstige visie
Als stip op de horizon willen we dat de Stamperiusschool een groeiende dorpsschool zal zijn waarin ieder kind tot ontwikkeling en groei komt en klaargestoomd wordt voor vaardigheden in de maatschappij van nu en de toekomst!

Onze kernwaarden
Samen
Persoonlijke ontwikkeling
Verbinding
Verantwoordelijkheid
Kwaliteit

Onze groepen
Op onze school werken we met gecombineerde groepen waarin verschillende jaargroepen zitten. Binnen deze combinatiegroepen werkt ieder kind op zijn eigen niveau/leerlijn.
We werken met groep 1-2-3, groep 4-5 en groep 6-7-8.

De kwaliteit op onze school
Op onze school werken leerkrachten, Intern begeleider, onderwijsassistenten en directeur in en aan het onderwijsproces. Leerkrachtgedrag is de basis van de kwaliteit van ons onderwijs. Alle teamleden werken continu aan hun eigen ontwikkeling door gerichte nascholing die gekoppeld is aan hun eigen ontwikkelingsplan en de schoolontwikkeling. Daarvoor stellen wij jaarlijks een nascholingsplan op.
De inspectie heeft ons op basis van onze leerresultaten een basisarrangement toegekend. Daarmee beoordeelt de onderwijsinspectie de tussenresultaten en de resultaat aan het einde van groep 8 als ‘voldoende’.
Twee maal per jaar analyseren wij als team zelf de opbrengsten van ons onderwijs aan de hand van IEP-toetsresultaten. We bekijken de scores voor alle groepen en wisselen met elkaar uit welke activiteiten een positief effect hebben gehad op de leerresultaten. De analyse is bepalend voor de aanpak in de tweede helft van het schooljaar of het schooljaar dat volgt. Deze aanpak wordt vormgegeven in zogenaamde groepsplannen. Ook stellen we twee keer per jaar per groep streefdoelen op. Deze doelen worden eveneens gezamenlijk geanalyseerd.
Wij werken met jaarlijkse actieplannen waarin onze doelen en acties voor een cursusjaar beschreven staan. Deze evalueren we tussentijds en aan het einde van het schooljaar, waardoor we onze ontwikkeling goed in kaart brengen, volgen en monitoren.
De kwaliteit zit verder in de wijze waarop we ons onderwijs inrichten. We passen diverse werkvormen toe die wetenschappelijk onderbouwd zijn en een bewezen positief effect hebben op de ontwikkeling van kinderen. Denk daarbij aan samenwerken, systeemdenken en toepassen van breinkennis en dit vanuit een betekenisvolle, zoveel mogelijke levens-echte setting. Kwalitatief goed onderwijs is niet alleen leren voor de toets, maar zeker ook ‘leren voor het leven’